Joaquín Sorolla va culminar en 1919 un dels treballs més exigents de la seva carrera: els catorze panells de ‘Visión de España’ que decoren la biblioteca de The Hispanic Society of America de Nova York, i que entre 2007 i 2009 van recórrer diverses ciutats espanyoles.

Aquesta colossal creació és fruit de l’estreta relació que van tenir Sorolla i l’hispanista nord-americà Archer M.Huntington arran de visitar aquest últim l’exposició monogràfica de Sorolla a Londres el 1908. La seua passió per la cultura espanyola, manifestada per les seves adquisicions d’obres d’art, biblioteques, fotografies, etc., va originar aquest projecte al qual el pintor valencià va dedicar pràcticament els últims deu anys de la seva vida amb l’ambiciós objectiu de plasmar la riquesa i diversitat de l’Espanya de la seua època, pensant sempre, i això és important , al lloc on anaven a ser instal·lats, en uns anys gens fàcils en les relacions entre els Estats Units i Espanya, centrant-se en aspectes lúdics i de treball de les diverses regions, evitant sempre assumptes que puguin no ser ben compresos per la societat nord-americana.

Durant gairebé una dècada --entre 1911 i 1919-- Sorolla va viatjar, no sense les dificultats lògiques, per tota la geografia espanyola captant in situ la llum, els colors, els costums, les tradicions, les festes i el treball de les diferents regions recreant en els seus llenços una visió fonamentalment plàstica i molt personal d’Espanya.

EXPOSICIÓ // Encara que Sorolla va optar per enfrontar-se directament amb els grans llenços, sense esbossos preliminars de conjunt, sí que va realitzar treballs previs de gairebé tots els panells sobre superfícies de paper i amb dibuixos i guaixos, estudiant composicions parcials , modificant les seues diverses idees inicials, fins i tot superposant unes sobre les altres, donada la complexitat i la mida dels panells finals. Això permet treure el cap al propi procés creatiu a través dels 32 dibuixos que ara es poden veure a l’exposició que acull el Museu de Belles Arts de Castelló i que, a causa de la fragilitat del suport, han hagut de ser meticulosament restaurats per l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Recerca d’Obres d’Art de la Comunitat Valenciana (IVAC + R CulturArts).

‘Sorolla íntimo’ romandrà fins el 4 de setembre.