Compromís presenta una moció a la Diputació contra la consulta sobre la "llengua base" a Castelló
La coalició exigeix la dimissió de Rovira per impulsar una llei que contravé l’Estatut d’Autonomia i per la mala gestió del calendari escolar

Votació sobre la jornada a una escola. / Mediterráneo
El grup de Compromís a la Diputació de Castelló ha presentat una moció per al seu debat en el proper Ple en la qual manifesta el seu rebuig a la consulta impulsada per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per a triar la llengua base en els centres escolars a partir del curs 2025-2026. “Aquesta mesura atempta contra els drets lingüístics de l'alumnat i suposa un perill per a la normalització del valencià en el sistema educatiu”, denuncia David Guardiola, portaveu de Compromís a la institució provincial.
Desigualtat a l'aula
La coalició alerta que la consulta provocarà una situació de desigualtat, ja que una part de l’alumnat no aprendrà una de les dues llengües oficials i moltes famílies es veuran afectades pel fet que no es garantirà l'opció triada. A més, la mesura vulnera el que estableixen tant l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana com la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV), que determinen la protecció i promoció del valencià com a llengua històrica i pròpia.
A més, “la consulta suposa l’endarreriment en el calendari de la consulta, que finalitzarà la primera setmana de març, generant bloquejos administratius en els centres educatius i retardant processos clau com l’arranjament escolar i l’admissió de nou alumnat”, assenyala el portaveu.
Crida a mobilitzar-se
Per tot això, Compromís reclama a la Diputació que mostre el rebuig a la consulta sobre la llengua de base per ser contrària als drets lingüístics i normatives vigents; i denuncie la calendarització establerta, que afecta negativament el procés d’admissió escolar. A més, la coalició exigeix la dimissió del conseller d’Educació per impulsar una llei que contravé l’Estatut d’Autonomia i per la mala gestió del calendari escolar.
Des de Compromís es fa una crida a la comunitat educativa, associacions i ciutadania en general a mobilitzar-se en defensa del valencià. Així, el proper dimarts, 18 de febrer, a Castelló, els valencianistes han convocat una trobada amb Gerard Fullana, diputat autonòmic i responsable d’educació a Les Corts, per parlar de com Compromís està actuant per plantar cara a aquesta llei i defensar el dret a aprendre i créixer en valencià.
- La lluvia no da respiro a Castellón: Aemet prevé un '100% de probabilidades' de coger el paraguas
- Directo: Alerta de Aemet por la nieve en Castellón, que amanece con parte del interior teñido de blanco
- Aemet activa la alerta por nieve en Castellón
- Subidón en los pantanos de Castellón: en una semana ganan el equivalente a 9.800 piscinas olímpicas
- Un matrimonio de Nules se libra de pagar una deuda de 80.000 euros
- Tres municipios de Castellón, en el 'top' nacional de calidad de aire
- Aemet invita a no guardar el paraguas: 100% de probabilidad de lluvia en Castellón
- Históricos del PP de Castellón arropan a Camps en su rearme en Burriana