+
Accede a tu cuenta

no

 

O accede con tus datos de Usuario El Periódico Mediterráneo:

Recordarme

Puedes recuperar tu contraseña o registrarte

 
 
   
 
 

ENTREVISTA

La música clàssica 'pren' la Vilavella per estiu

 

Col·laboració. Boris Perrenoud (centre de la imatge) amb Simón Ibáñez (a la dreta) en un concert. - MEDITERRÁNEO

Carlos Cuesta
30/06/2019

Més de cent joves músics de tot el món es donaran cita en la XXVII World Music Competition que aquest any se celebrarà en la localitat castellonenca de la Vilavella en el marc de la setena edició del certamen Classical Music —que tindrà lloc entre hui diumenge i el 21 del pròxim mes de juliol—. La final d’aquesta prestigiosa competició es disputarà el dia 21 d’aquest mateix mes a l’Auditori i Palau de Congressos de Castelló i el jurat estarà compost per músics de gran prestigi com Boris Perrenoud (director de la Wiener Musikakademie) i Simón Ibáñez (natural de la Vilavella, director artístic de la Classical Music de la Vilavella i actual professor de clarinet i de música de cambra en la Wiener Musikakademie), entre altres. Amb tots dos hem parlat per conèixer millor aquest projectes musicals amb projecció internacional.

—Com va néixer la idea de realitzar un certamen com la World Music Competition?

Boris: La idea va sorgir fa 27 anys amb la intenció de promoure la música del meu pare. Competien solament piano, violoncel, flauta i veu, i havien de tocar música del meu pare o d’altres compositors contemporanis. La Competition va començar a Viena en 1992 i la concebem tractant d’efectuar cada edició en un país diferent contactant i convidant als directors i orquestres del lloc. Per tant estem molt agraïts a Simón Ibáñez i a la Classical Music de la Vilavella per organitzar aquesta edició a Espanya.

—Quin és l’origen de la Classical Music la Vilavella?

Simón: Durant una festa de quintos al meu poble, un dels meus amics músics Oscar Recatalà em va proposar organitzar un festival de música a la Vilavella. Vaig acceptar a canvi que ell s’encarregués de l’organització. La primera edició es va produir un parell de setmanes després i consistia en un festival on tocàvem un company de Barcelona i jo mateix. Des de llavors ha anat creixent amb cada edició.

—Per què vau decidir unir els dos projectes?

Simón: Dos anys enrere parlant amb Boris vaig tenir la idea de realitzar un enregistrament per al guanyador de la competició de la Classical Music la Vilavella. A Boris li va encantar la idea, i va suposar l’inici de la col·laboració entre els dos projectes. L’any passat es va produir la primera competició internacional del festival; ara ja col·laborem enterament.

Boris: En l’última edició de la Classical Music de la Vilavella, l’organització de la competició internacional estava separada. Hem treballat junts en la Wiener Musikakademie així que resulta natural seguir amb el nostre treball de forma conjunta i és motivador poder fer-lo fora de Viena i promocionar els músics espanyols.

—¿La World Music Competition ha tingut lloc en altres països anteriorment?

Boris: Anteriorment hem pogut realitzar-la a Seül, on rebem col·laboracions i promoció de companys coreans, o a Nova York, on vam poder contactar amb els millors artistes de la zona. Després, durant uns anys, la competició es realitzava de forma digital, on la selecció dels participants i guanyadors era on line i només el lliurament de premis presencial a Viena. Per a aquesta edició les primeres fases han estat on line i la semifinal es realitzarà a la Vilavella i la final a Castelló. Estem feliços de treballar aquí. És un lloc amb una cosa espiritual.

—Quanta gent s’ha presentat a aquesta edició?

Boris: Prop de 400 persones s’han vist interessades en l’edició d’aquest any enviant els seus vídeos. D’aquest gran nombre de participants hem seleccionat 250, que són els que participen de forma digital en la competició.

—Quants passaran a la semifinal de la Vilavella?

Simón: Aproximadament uns 30 músics passaran a la semifinal. Hi haurà participants del Canadà, la Xina, Austràlia…

—I a la final?

Boris: Tres participants per cada categoria: tres intèrprets, tres directors i tres cantants. Entre els finalistes, el premi suposa concerts per tot el món en llocs com Moscou, Kíev, París o Auckland.

—Utilitzareu algun criteri de selecció…

Simón: Possiblement és la part més difícil de la competició, passar de 400 participants inicials als 250 oficials. I després triar els finalistes i el guanyador. És molt complex degut a l’alt nivell entre els competidors; per aquest motiu, per a la final, el jurat estarà compost per dotze membres.

Boris: Hi ha molts participants per la promoció que suposa que el guanyador realitzi un tour com a solista durant la temporada que ve.

—Algun dels anteriors guanyadors s’ha convertit en un músic de prestigi?

Boris: El nivell dels participants de la World Music Competition és molt alt i proporciona molt bona reputació arribar a les últimes fases de la competició.

Simón: Fa poc vaig estar tocant en un festival amb Amara Vladar Magda que va competir anteriorment en la World Music Competition i actualment és molt reconeguda a Viena. Fins i tot, alguns dels guanyadors de la World Music Competition s’han convertit en professors en la Wiener Musikakademie.

—En la vostra opinió, quin és el futur de la competició?

Boris: El futur de la competició és important perquè ajuda als estudiants de música a iniciar la seua carrera. És molt difícil tocar en una orquestra com a solista, així que la World Music Competition permet que puguin tocar per llocs de tot el món com Viena i començar la seua trajectòria. Pot canviar completament la seua vida

Simón: La World Music Competition atorga l’oportunitat als seus guanyadors de tocar a l’Argentina, Nova Zelanda o Corea. Això seria impossible sense l’ajuda de Boris Perrenoud i la gestió de la Vienna International Music Management. Per això ens fa tanta il·lusió tenir-la a la Vilavella.

—Com veus el futur de la música clàssica a la Vilavella?

Simón: Anem creixent a poc a poc, cada vegada hi ha una major afluència del públic i intentem millorar amb cada edició. Tinc amics que no escolten mai música clàssica i els agrada venir als concerts i als festivals igualment. L’energia i els sentiments són els mateixos que en la resta de la música.