El Museu el Molí d’Arròs d’Almenara acull la mostra Mirades irreverents: feminismes, sororitat i testimoniatges amb obres de Teresa Cebrián, Maribel Domènech, Teresa Lanceta, Paloma Navares, Mery Sales i Anna Talens que pertnayen a la Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat valenciana.

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana organitza i promou aquesta exposició a la localitat castellonenca d’Almenara on es presenten sis obres realitzades per artistes valencianes, amb uns plantejaments formals i teòrics diversos que no eviten, sinó més aviat al contrari, que la seua obra es desplegue i integre un rerefons feminista, per a evidenciar així un discurs crític en què les desigualtats socials i la contínua reactualització de la identitat de gènere es tornen protagonistes.

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, insisteix «en la importància de posar en valor el treball de les dones en l’àmbit de la cultura, com en tots els àmbits de la nostra societat, visibilitzant el treball de les creadores actuals i revisant la tasca de les seues antecessores en la història de l’art. El nostre objectiu amb aquest i altres projectes, és completar el relat de la nostra història des d’una perspectiva més igualitària i justa».

La reivindicació de nous models de feminitat comença amb la reflexió entorn de la noció intrínseca de la dona com a subjecte, però irremeiablement adopta un caire social, exemple de com la subjectivitat es construeix a partir de la cultura, i de com l’àmbit polític envolta sense remei l’àmbit més íntim.

Al llarg de l’exposició, conviuen, de manera integradora, la noció personalista de la condició femenina, amb la demanda de drets i responsabilitats en la recerca de nous models socials inclusius. En aquest sentit, Juan Antonio Herrero Íñiguez, comissari de la mostra, assenyala que «la contraposició entre modernitat i tradició és un dels nexes entorn dels quals gira aquesta selecció d’obres. El treball femení, llegat en el passat a l’àmbit domèstic, permet a les artistes reivindicar i exalçar la posició de la dona des de la tradició, per a acostar-la així a plantejaments innovadors, que exemplifiquen la multiplicitat de models construïbles entorn de la feminitat».

NOVES DISJUNTIVES

El fil i el teixit, reformulats ara com a apropiació simbòlica, creen noves disjuntives entorn de conceptes com el de llar, treball domèstic, la unió i la força col·lectives, i fins i tot la perdurabilitat substancial dels materials.

Es presenta així un primer cicle de sis obres que afronten, de manera personalista, temàtiques, suports i formes heterogènies amb què colpejar les estructures sexistes en l’àmbit artístic i, al seu torn, reformular de manera lliure les condicions d’una feminitat en continu canvi.

Pérez Pont ha recordat que «aquesta naixent col·lecció d’art de la Generalitat valenciana constitueix una eina per a acostar els nous llenguatges contemporanis a la ciutadania, alhora que es genera un patrimoni que permetrà deixar un llegat i una narració historicoartística de la creació actual per al futur».

DIA DE LA DONA

D’altra banda, el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana s’ha sumat al Dia de la Dona amb diverses propostes amb què es pretén fer partícip la ciutadania d’aquesta celebració des de l’àmbit de la cultura.

L’entitat museística ha organitzat tres exposicions, a València i Sagunt, a més de la d’Almenara, i una trobada de cine dimarts que ve al Centre del Carme de València. En aquest sentit, es reivindica la tasca de les dones artistes que en el passat van saber obrir aquella bretxa en un terreny reservat per a l’home, com Mónica Buch, que avui en dia, als 83 anys, continua en actiu i la trajectòria de la qual s’homenatja en una exposició que s’exhibeix aquests dies a la Casa de la Cultura de Sagunt.

A aquesta se suma la mostra Mirades irreverents: feminismes, sororitat i testimoniatges, que es pot veure a Almenara, com a mostra del treball de les creadores actuals, totes aquestes noms rellevants dins del desenvolupament de l’art contemporani actual.

Al mateix temps, el Centre del Carme va obrir dimecres passat On germinen els silencis, una mostra sobre la recuperació de la memòria històrica des d’una perspectiva de gènere, amb obra de Marie-Pierre Guiennot, els castellonencs Alejandro Mañas i Pepe Beas, Art al Quadrat, José Miguel Abril, Remedios Clérigues i Joan Tosca Cuquerella. I dimarts que ve, 12 de març, el Centre del Carme Cultura Contemporània de València ofereix la trobada Les dones animen el món.