El Living Lab de la Universitat Jaume I, amb el suport de la Fundació Carasso, ha creat un espai web on ja es troben en accés obert i gratuït els primers jocs dissenyats per l’estudiantat de l’ESTCE en col·laboració amb grups d’investigació.

La UJI ha posat en accés obert els primers videojocs contra el canvi climàtic dissenyats al Living Lab Planeta Debug; una iniciativa cofinançada per la Fundació Daniel i Nina Carasso en la seua convocatòria d’Art Ciutadà. Aquests videojocs, centrats en gran manera en la lluita contra la contaminació o la millora de la salut i l’eficiència energètica, han estat creats per estudiantat de tercer curs del Grau en Disseny i Videojocs de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE), amb la col·laboració de grups d’investigació de l’entitat acadèmica, i també el suport del Vicerectorat d’Investigació i Transferència.

On pots accedir?

El web Planeta Debug (http://planetadebug.uji.es) permet l’accés gratuït als videojocs que s’aniran creant al llarg del projecte, fins a la tardor de 2021.

Per a accedir-hi, cal anar als posts dels videojocs creats fins al moment, on s’explica el seu disseny, sentit, creadors i funcionament, i un enllaç per a descarregar el joc. «Es tracta de videojocs que no necessiten instal·lació, tan sols descarregar l’arxiu del joc, descomprimir-lo a l’ordinador (amb Windows), fer doble clic en l’arxiu executable (finalitzat en .EXE) i jugar-hi», explica l’investigador principal de Living Lab, Emilio Sáez.

Nou grups d’investigació dels quatre centres de l’UJI han col·laborat amb l’alumnat per tal d’inspirar el disseny. Aquesta línia de treball, Good Game, ha estat possible gràcies a projectes de les assignatures Enginyeria del Programari, amb els professors Antonio Morales i Enric Cervera; Art del Videojoc, amb el profe- ssor Diego Díaz; i Disseny Conceptual de Videojocs, impartida per Emilio Sáez, també membre del grup de recerca ITACA. I compta amb la col·laboració de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions de l’UJI, «des d’on es promou la innovació de la comunicació de la ciència amb nous formats i narratives, com també l’aproximació a la ciutadania de temes d’interès actual com ara el canvi climàtic», apunta la periodista i investigadora Maria Josep Picó.

Nou jocs innovadors

Els videojocs ideats per ara són: Mission Ozono, Blooming Violent, The Lightbringer, NanoDoctor, Version 18, Overdose, Mr Coating, The Wayback i Last Sunlight. Per fer-ho realitat han cooperat investigadors i professors com: Leonor Hernández, del Grup de Fluids Multifàsics; Vicent Arbona, del Grup d’Ecofisiologia i Biotecnologia; Ivan Mora-Seró, del Grup de Semiconductors Avançats; Gladys Mínguez, del Grup de Recerca en Òptica; Vicent Baydal, del Grup d’Història i Dret Forals Valencians; María Ibáñez, de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües; Lucia Reig, María José Ruá i Àngel Pitarch, del Grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l’Edificació; Pedro Sanz, del Laboratori d’Interacció i Sistemes Robòtics; i Conrado Martínez, del Grup Melanogén.

Esforç creatiu

Els videojocs realitzats per l’estudiantat impliquen «un gran esforç creatiu de síntesi entre les investigacions científiques que han fet servir, com a referent, el desafiament del canvi climàtic, i convertir tot això en una història, amb uns reptes i un suport lúdic dels video- jocs», argumenta el professor de Disseny Conceptual de Videojocs, Emilio Sáez. És una iniciativa «totalment inèdita, i el resultat final de l’experiment és molt reeixit, sobretot tenint en compte que l’alumnat ha disposat d’un temps limitat. És un mitjà molt potent per a difondre missatges complexos i facilitar que arriben al gran públic i l’involucren», conclou Sáez.

«Un dels aspectes més innovadors de la línia Good Game de Planeta Debug és la combinació entre art i ciència», exposa el professor d’Art del Videojoc de l’UJI, Diego Díaz.

Aquest curs, cal assenyalar que el desenvolupament dels jocs ha suposat un «autèntic repte, especialment per a l’estudiantat: plasmar la recerca en un joc és complex», comenta el professor d’Enginyeria del Programari, Antonio Morales. «Creiem que els resultats obtinguts són molt satisfactoris i l’estudiantat ha viscut una experiència realment enriquidora», subratllen alhora Morales i Cervera.